![](/media/lib/293/n-ladowaniesamsunga-d2895de2494b471f9eb65d2783bf80f5.jpg)
Grafenowe kule zwiększają pojemność i skracają czas ładowania akumulatorów
29 listopada 2017, 12:39Należący do Samsunga Advanced Institute of Technology wzbogacił akumulatory litowo-jonowe o „grafenowe kule”, zwiększając w ten sposób pojemność akumulatorów o 45% i pięciokrotnie skracając czas ich ładowania. Co ważne, nie wpływa to na żywotność urządzenia, która po 500 cyklach ładownia/rozładowania utrzymuje 78% oryginalnej pojemności, co jest wynikiem typowym dla akumulatorów litowo-jonowych
![](/media/lib/28/1211369997_865723-a13bb87d85e20939d8229e924a7c7f20.jpeg)
Psychoaktywne właściwości kadzidła
21 maja 2008, 11:39Biolodzy z Uniwersytetów Johnsa Hopkinsa i Hebrajskiego w Jerozolimie odkryli, że palenie kadzidła aktywuje słabo poznane kanały jonowe w mózgu. Skutkiem tego jest zanik lęku i depresji (The FASEB Journal).
![](/media/lib/137/n-kolorowy-wzor-2f9aab2b8bed383f9c0238515cb7fe1a.jpg)
Złoto nie musi już być złote...
26 października 2012, 12:52Wynalazcy nowej metody zmieniania barwy złota i innych metali wspominają o dotyku Midasa, ale biorąc pod uwagę fakt, że złoto może się tu stać zielone, powinni raczej mówić, że nie wszystko złoto, co się złoci...
![](/media/lib/394/n-enevate-db82abf7e463801f89dde995e223fb8f.jpg)
Nowa anoda pozwoli samochodowi na osiągnięcie 400 km zasięgu po 5 minutach ładowania?
24 marca 2020, 11:25Producenci akumulatorów od lat próbują zastąpić grafitową anodę w akumulatorach litowo-jonowych jej krzemową wersją. Powinno to zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych wyposażonych w takie akumulatory. Próby są prowadzone zwykle z użyciem tlenku krzemu lub połączenia krzemu i węgla. Jednak kalifornijska firma Enevate ma nieco inny pomysł – wykorzystuje cienkie porowate warstwy czystego krzemu.
![Stabilna struktura nanorurki z boru, Tsinghua University](/media/lib/20/1199579183_638736-837d6e0f56422f356ef336e9730e7632.jpeg)
Nanorurki z reklamówki
12 grudnia 2009, 09:29Zamiast wyrzucać plastikowe torby możemy je przekazać do przetworzenia, a dzięki nowej technologii powstaną z nich nie kolejne plastikowe torby, ale... węglowe nanorurki. Sposób na ich produkcję został opracowany przez Vilasa Ganpata Pola z Argonne National Laboratory, któremu udało się zmienić mało wartościowe torby w drogie nanorurki.
![](/media/lib/221/n-kanal-jonowy-8602741418144b291e00adfc7cc52aad.jpg)
Zdobywca Nagrody Nobla nie miał racji
23 czerwca 2015, 10:00Posługując się rentgenografią strukturalną, włoscy naukowcy wykazali, że kanały jonowe dostosowują średnicę do wielkości przechodzących przez nie jonów.
![](/media/lib/79/mitlogo-262eabf04a603108079323320abd942c.gif)
Powstały litowo-jonowe baterie przepływowe
7 czerwca 2011, 17:01Nowa architektura baterii, którą opracowano na MIT (Massachussetts Institute of Technology) może pozwolić na stworzenie lekkich i tanich baterii dla samochodów elektrycznych, których ładowanie będzie przebiegało tak szybko i prosto jak napełnianie baku paliwem.
![](/media/lib/301/n-akumul-f7b46fa681a1d76372545e06f68e06b8.jpg)
Współczesne akumulatory można ładować nawet pięciokrotnie szybciej
20 lutego 2018, 11:55Naukowcy z Warwick University opracowali technologię bezpośredniego, precyzyjnego pomiaru wewnętrznej temperatury akumulatorów litowo-jonowych oraz potencjału ich elektrod. Dzięki niej odkryli, że obecne akumulatory mogą być bezpiecznie ładowane pięciokrotnie szybciej niż obecnie
![](/media/lib/32/ntt-docomo-logo-278d750e6f835ce7c18f54203379c24f.jpg)
Japończycy pokazali "inteligentne" baterie
28 lipca 2008, 12:57W ciągu ostatnich dwóch lat media często donosiły o problemach z bateriami litowo-jonowymi, które były przyczyną częstych pożarów, zwarć a nawet eksplozji sprzętu elektronicznego. Japoński gigant NTT DoCoMo znalazł sposób na wadliwe urządzenia. Firma pokazała "inteligentne" baterie do telefonów komórkowych.
![](/media/lib/144/n-nextsilnik-f8524388d8913f9055ef45fbb97dbe6c.jpg)
Silniki jonowe coraz doskonalsze
2 stycznia 2013, 12:38NEXT czyli NASA's Evolutionary Xenon Thruster pobił rekord ciągłego działania. Silnik jonowy znajdujący się w Glenn Research Center's Electric Propulsion Laboratory, pracuje nieprzerwanie od 43 000 godzin. W porównaniu z tradycyjnymi silnikami chemicznymi silnik jonowy ma niewielki ciąg, jednak zapewnia silniejszy impuls, czyli nadaje gazom wylotowym znacznie większe przyspieszenie niż silniki chemiczne